Menurut Kamus Dewan (2010),
menyatakan bahawa dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit atau
memberi ubat cara kampung atau tradisional (dengan membaca jampi serapah dan
sebagainya), bomoh, pawang. Manakala perdukunan pula membawa maksud yang
mengenai atau berkaitan dengan pengubatan cara kampung atau tradisional, yang
berkaitan dengan ilmu dukun.
Kepercayaan
masyarakat Melayu pada peringkat permulaan adalah berbentuk animisme. Dalam
kepercayaan itu mereka menganggap benda-benda mempunyai semangat dan kuasa
ghaib. Sehubungan dengan itu, wujudlah pemujaan atau penyembahan kepada
batu-batu, pokok-pokok, sungai-sungai, gunung-gunung dan fenomena lain. Kuasa
ghaib itu tidak boleh dihubungi oleh orang sembarangan, jadi dukun, pawang atau bomoh diperlukan.
Usaha ini dianggap berfungsi mengembalikan keadaan seperti asalnya.
Dukun
atau bomoh juga dapat menghubungi semua kuasa ghaib yang ada pada binatang
terutama yang liar dan bisa. Mereka tahu akan kelemahan binatang-binatang
tersebut dengan jampi. Kadang-kadang seseorang bomoh itu pakar dalam satu
bidang sahaja seperti bomoh ular, gajah dan sebagainya. Di Melaka, terdapat
orang yang begitu arif tentang gajah, bergelar Penghulu Gajah. Antaranya adalah
Seri Wak Raja. Contoh petikan berkaitan dengan ini :
Sekalian
orang pun melihat tahunya Seri Wak Raja; gajah penakut jadi beraninya.
(Sulalatus Salatin : 209)

Terdapat
juga golongan istana yang menggunakan dukun atau ahli nujum terutama sebelum
kedatangan Islam atau tahap-tahap awal kemasukannya. Peranan ahli nujum agak
berbeza dengan bomoh. Dia lebih kepada membuat ramalan. Dalam Hikayat Merong
Mahawangsa, keturunan raja Kedah yang memerintah Siam meminta ahli nujumnya
mencari pengganti raja Kedah setelah Raja Bersiung hilang dalam perdu buluh
betung. Ahli nujum itu melepaskan gajah sakti untuk mencari raja yang baru.
No comments:
Post a Comment