Ramai
penulis dan sarjana yang menulis dan mengkaji tentang adat masyarakat Melayu di
semenanjung Malaysia beranggapan bahawa adat yang diamalkan di luar Negeri
Sembilan adalah Adat Temenggung. Adat
ini diasaskan oleh Datuk Ketemenggungan (abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan
Sebatang yang mengasaskan Adat Perpatih) yang berasal dari Sumatera. Wujudnya
istilah "Adat Temenggung" adalah berkait dengan munculnya istilah
"Adat Perpatih" kerana istilah ini tidak ada dalam budaya Melayu yang
awal. Disebabkan oleh Adat
Temenggung diamalkan di hampir semua negeri-negeri Melayu, maka Adat Temenggung
telah bercampur dengan undang-undang adat Melayu sedia ada yang mempunyai nama
yang berbeza mengikut negeri. Aspek yang terdapat dalam adat Temenggung, antaranya
ialah :
i.
Sistem Politik dan Kekuasaan
Raja atau sultan merupakan kedudukan yang paling
tinggi dalam struktur politik di negeri-negeri Melayu yang tidak mengamalkan
Adat Perpatih. Di bawahnya terdiri daripada kerabat diraja bergelar yang
berhak, mengikut giliran, mewarisi takhta kerajaan apabila raja atau sultan
mangkat. Seterusnya terdapat pembesar-pembesar yang memegang portfolio tertentu
iaitu penasihat raja dalam semua aspek pentadbiran negeri. Raja atau sultan
mempunyai hak keistimewaan dan kuasanya diperkukuhkan melalui konsep daulat dan
derhaka.
Raja atau sultan dalam negeri-negeri Melayu
diberi kuasa penuh dalam menentukan corak pemerintahan di negeri-negeri Melayu.
Pada zaman dahulu, corak pemerintahan negeri-negeri Melayu bercorak autokrat.
Baginda selalunya diakui sebagai lambang kesatuan rakyat dan sebagai ketua
negara. Sistem pertabalan baginda berdasarkan keturunan atau warisan. Anak
lelaki sulung akan dilantik sebagai raja sekiranya raja mangkat. Sekiranya raja
atau sultan tidak mempunyai waris, maka gelaran ini akan diturunkan kepada adik
lelakinya. Sekiranya kedua-dua ini tiada, maka gelaran ini diturunkan kepada
Raja Bendahara.
Lihat contoh di bawah:
a.
Politik
Hatta setelah empat
puluh dua tahun umur Sultan Muzaffar Syah di atas kerajaan, maka baginda pun
mangkatlah. Maka anakanda baginda Raja Abdullah, menggantikan ayahanda baginda.
(Sulalatus Salatin, 1979: 96)
Setelah Sultan Ahmad
sudah mangkat, maka oleh Sultan Mahmud anakanda baginda Raja Muzaffarlah di
timbangkan baginda akan kerajaan...Tun Khoja Ahmad, anak Bendahara Lubuk Batu,
dijadikan Sultan Mahmud Bendahara, bergelar Paduka Raja, Tun Abu Ishak, anak
Orang Kaya Tun Abu Sahid, dijadikan Perdana Menteri, bergelar Seri Amar Bangsa.
(Sulalatus Salatin,
1979: 271)
b.
Kekuasaan (daulat dan derhaka)
Bendahara Paduka Raja
pun berwasiatkan kepada segala anak cucunya ... jangan kamu sekaliannya melupai
daripada berbuat kebaktian ... raja itu umpama dua buah permata pada sebentuk
cincin; lagi pula raja itu umpama ganti Pencipta (Allah) dalam dunia.
(Sulalatus Salatin, 1979: 190)
ii.
Perundangan
Bentuk dan pelaksanaan hukumannya adalah lebih
tegas dan keras, bertujuan menghukum serta berpegang kepada prinsip pembalasan
semata-mata. Oleh itu, pelaksanaan sesuatu hukuman dibuat dengan tegas agar
dapat memberi iktibar dan amaran kepada orang lain. Hukuman bunuh dikenakan
atas kesalahan berat seperti membunuh, mencuri, memfitnah dan menderhaka kepada
raja. Hukuman bunuh dilakukan oleh raja atau sultan sahaja. Lain-lain hukuman
boleh dilakukan oleh pembesar-pembesar.
Undang-undang atau peraturan yang diamalkan dalam
Adat Temenggung lebih memihak kepada golongan atasan atau pemerintah. Hal ini
bermaksud, sekiranya rakyat melakukan kesalahan yang sama dilakukan oleh
kerabat diraja, hukuman yang diterima oleh golongan rakyat lebih berat
berbanding hukuman yang dikenakan kepada kerabat diraja.
Beberapa contoh dapat ditemui dalam dua karya
agung iaitu Sulalatus Salatin dan Undang-undang Melaka yang mana peristiwa atau
catatannya dapat dikategorikan dalam Adat Temenggung. Contohnya, kita lihat di
bawah:
Maka titah baginda
(Sultan Alau’d-Din) kepada Seri Maharaja: Jikalau orang mendapat harta orang,
jika tiada dipulangkannya pada yang empunya, disuruh baginda kudung
tangannya...
(Sulalatus Salatin, 1979: 175)
Pada suatu malam Seri
Maharaja berkawal, bertemu dengan seorang pencuri, maka diparang oleh Seri
Maharaja dengan pedang bertupai, putus bahunya...
(Sulalatus Salatin, 1979: 175)
Fasal yang kesebelas
pada menyatakan hukum orang mencuri. Adapun jikalau seseorang mencuri lagi
dalam kampung itu, maka tahu orang yang empunya itu, maka dibunuhnya, tiadalah
lagi salah yang membunuh itu.
(Undang-undang Melaka, 2003: 113)
Contoh di atas menggambarkan bahawa hukuman yang
dikenakan seperti yang diamalkan dalam Adat Temenggung lebih keras dan tegas.
iii.
Perkahwinan
Aturan perkahwinan dalam Adat Temenggung banyak
didasari dengan hukum Islam. Ini sejajar dengan prinsip hukum syarak yang
mengiktiraf lelaki sebagai ketua keluarga. Lelaki dibenarkan kahwin dengan
sesiapa sahaja asalkan tidak bertentangan dengan hukum syarak. Sekiranya
mempunyai pertalian darah atau muhrim, perkahwinan dilarang. Contoh dalam karya
agung seperti:
“Jikalau ada perempuan
berbapa atau bernini atau saudaranya laki-laki, itulah akan walinya perempuan
itu”
“...jauh wali itu
daripada negeri sehari semalam...maka haruslah hakim walinya”
“Ia yatim,
itu pun hakim akan walinya itu”
“Adapun segala syarat
ini, maka berlakulah hukum nikah yang pada kitab Allah Ta’ala...”
(Undang-undang Melaka, 2003: 130)
Contoh-contoh di atas membuktikan bahawa
perkahwinan dilakukan berdasarkan agama Islam, sama seperti dalam kebiasaan
Adat Temenggung.